Laadpaal aanvragen

Elektrische auto gekocht en geen eigen parkeerterrein? Vraag een openbare laadpaal aan voor bij u in de buurt.

Vraag een laadpaal aan 

Bekijk alle oplaadpunten

Aanvraagproces

 Heeft u een elektrische auto, maar (binnen 250 meter) geen mogelijkheid om deze te laden op eigen terrein? Dan kunt u een openbare  oplaadpaal aanvragen in de buurt van uw woon- of werkadres. Hieronder leest u of  u aan de voorwaarden voldoet. Stuur het volledig ingevulde aanvraagformulier naar ons toe, zodat wij uw aanvraag in behandeling kunnen nemen.

Voorwaarden voor het aanvragen van een laadpaal

Wanneer kunt u een openbare laadpaal bij u in de buurt aanvragen:

  • U bent in het bezit van een volledig elektrisch voertuig (twee- of vierwielig) of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).
  • Uw voertuig heeft een minimaal volledig elektrisch bereik van 50 km.
  • De toegestane categorie├źn uit de Regeling Voertuigen zijn: M1: personenauto, N: bedrijfsauto en L7e: 'stadsauto', die bovendien 60 km/u moet kunnen rijden (oftewel de autosnelweg op moet kunnen)
  • U heeft niet de mogelijkheid om het voertuig op eigen terrein bij het woonadres op te laden.

Kijk hier voor de uitgebreide voorwaarden.

In sommige gevallen kunnen wij van bovenstaande criteria afwijken. Bijvoorbeeld op grond van het algemeen belang, de technische haalbaarheid van het plaatsen van een oplaadpunt of de inzichten van de beheerder van de openbare ruimte.


Aanvraagproces

Stap 1: In aanvraag

Wilt u een laadpaal aanvragen, vul dan het aanvraagformulier op deze website in. Zodra de aanvraag volledig is ingevuld, kunnen we deze in behandeling nemen.



Stap 2: Goedkeuren aanvraag

Is het formulier compleet ingevuld en voldoet u aan de voorwaarden? Dan kunnen we uw aanvraag gaan beoordelen

Stap 3: Locatiebeoordeling

Op basis van uw gegevens en de criteria van de gemeente Utrecht, zoeken wij in de directe omgeving van uw woonadres naar een geschikte locatie voor de laadpaal. Dit kan ook een aansluiting zijn op een bestaande laadpaal in de buurt.

Binnen enkele dagen na aanvraag brengen wij hierover advies uit aan de gemeente Utrecht.


Stap 4: Omwonenden informeren

Komt de voorgestelde locatie in aanmerking voor een nieuwe laadpaal? Dan stuurt de gemeente omwonenden een wijkbericht, om hen op de hoogte te brengen van de voorgenomen plaatsing. Zij kunnen hier nog op reageren. Dan neemt de gemeente deze eerst in behandeling.

Wij bekijken elke aanvraag zorgvuldig. Daardoor kan het even duren voor we een geschikte locatie voor uw laadpaal hebben geselecteerd en deze  kunnen realiseren.

Stap 5: Realiseren

Zodra de gemeente de vergunning (in de vorm van een verkeersbesluit) heeft afgegeven voor de nieuwe laadpaal, zetten wij de uitvoering in gang. Daarvoor realiseren we de aansluiting op het stroomnet en plaatsen we de laadpaal. Tenslotte zorgen we dat deze wordt aangesloten. Dit kan enkele maanden duren. Dit is onder meer afhankelijk van de planning van de netbeheerder.

De bewoners van de straat krijgen vooraf een wijkbericht in de brievenbus. Hierin informeert de gemeente hen over de plaatsing van de nieuwe laadpaal, de werkzaamheden en eventuele hinder daarbij.


Stap 6: Gebruiken

Nadat de nieuwe laadpaal is geïnstalleerd en getest, is hij klaar voor gebruik. U hebt een laadpas nodig om de laadpaal te kunnen gebruiken. Een laadpas kopen kan bij meerdere aanbieders van openbare laadpalen. Meer over het gebruik van de openbare laadpalen in Utrecht leest u hier.