Laadpaal aanvragen

Elektrische auto gekocht en geen eigen parkeerterrein? Vraag een openbare laadpaal aan voor bij u in de buurt.

Vraag een laadpaal aan 

Bekijk alle oplaadpunten

Aanvraagproces

Particulieren met een elektrische auto die geen mogelijkheid hebben om te laden op eigen terrein, kunnen een oplaadpunt aanvragen in de buurt van hun woonadres. Voor het aanvragen van de laadpaal dient u aan de voorwaarden te voldoen en het aanvraagformulier volledig in te vullen. Alleen dan kunnen wij uw aanvraag in behandeling nemen.

Voorwaarden voor het aanvragen van een laadpaal

Om aanspraak te kunnen maken op een laadpaal in de nabijheid van uw woonadres moet u voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • U moet in het bezit zijn van een volledig elektrisch voertuig (twee- of vierwielig) of een plug-in hybride voertuig (vierwielig).
  • Het voertuig moet een minimaal volledig elektrisch bereik hebben van 50 km.
  • De toegestane categorie├źn uit de Regeling Voertuigen zijn: M1: personenauto, N: bedrijfsauto en L7e: 'stadsauto', die bovendien 60 km/u moet kunnen rijden (oftewel de autosnelweg op moet kunnen)
  • Men heeft niet de mogelijkheid om het voertuig op eigen terrein bij het woonadres op te laden.

Deze voorwaarden gelden zowel voor het aanvragen van de laadpaal als voor het opvragen van een laadpas.

Wij behouden het recht om van bovenstaande criteria af te wijken, bijvoorbeeld op grond van het algemeen belang, de technische haalbaarheid van het plaatsen van een oplaadpunt of de inzichten van de beheerder van de openbare ruimte.


Aanvraagproces

Stap 1: In aanvraag

U doet de aanvraag voor een laadpaal middels het aanvraagformulier dat u online kunt invullen op deze website. Vul de gegevens volledig in om een aanvraag te doen voor een openbare laadpaal bij u in de buurt. Nadat u het aanvraagformulier volledig hebt ingevuld, wordt uw aanvraag behandeld.

Stap 2: Ter goedkeuring

Wij controleren uw aanvraag. Indien alle informatie compleet is en voldoet aan de voorwaarden kunnen wij u registreren. Indien uw aanvraag niet volledig is, ontvangt u van ons bericht. Uw aanvraag wordt beoordeeld in afstemming tussen de gemeente en Nuon-Heijmans. Wij proberen elke aanvraag zorgvuldig te bekijken. Daardoor kan het even duren voor er een geschikte locatie voor uw laadpaal is geselecteerd en het moment van aansluiten. Wij vragen uw begrip hiervoor.

Stap 3: Locatiebeoordeling

Op basis van uw gegevens en specifieke criteria van de gemeente Utrecht, zoeken wij in de directe omgeving van uw woonadres naar een geschikte locatie voor de laadpaal of wordt de aanvraag aan een bestaand laadobject in de buurt gekoppeld. Binnen enkele dagen na aanvraag brengen wij hierover advies uit naar de gemeente Utrecht.



Stap 4: Voorbereiding realisatie

Na de voorbereiding (bestaande uit onder andere een wijkbericht, het nemen van een verkeersbesluit en het realiseren van de netaansluiting) vindt de uiteindelijke realisatie plaats. Dit neemt maximaal 17 weken in beslag en is afhankelijk van de capaciteit van netbeheerder Stedin. Het laadobject wordt bij u in de directe omgeving geplaatst. Minimaal drie dagen ervoor zult u hiervan middels een wijkbericht op de hoogte worden gebracht. Ook ontvangt u een e-mail van Nuon-Heijmans.

Stap 5: In exploitatie

De laadpaal is geïnstalleerd, getest en klaar voor gebruik. Als u inmiddels in het bezit bent van een laadpas, kunt u gebruik maken van de laadpaal.